опитувальник

четвер, 28 січня 2016 р.

Поведінкова терапія для аутистів. Методи корекції аутизму і АВА терапія

Поведенческая терапия для аутистов
Головне завдання поведінкової корекції аутизму дітей - це щастя дитини, якій, незважаючи на певні порушення в розвитку, необхідно брати участь в житті суспільства і бажано найбільш повноцінно. Як лікувати аутизм у дітей, і що являє собою корекція дитячого аутизму? Що таке поведінкова терапія для аутистів? Яка програма більш ефективна в лікуванні аутизму? І чим може допомогти метод АВА у разі аутизму?


Споб лікування аутизму: МЕТОД АВА, АУТИЗМ І МОДИФІКАЦІЯ ПОВЕДІНКИ

На сьогоднішній день поведінкова терапія для аутистів або метод АВА, тобто прикладного аналізу поведінки (Applied behavior analysis), є одним з найбільш ефективних методів корекції дитячого аутизму. В її основі поведінкові технології та методики навчання, що дозволяють вивчати вплив на поведінку аутиста чинників довкілля та маніпулювати цими факторами, змінюючи його. Метод АВА при аутизмі, носить ще одну назву, а саме «Модифікація поведінки». Поведінкова терапія для аутистів за програмою АВА побудована на ідеї, що будь-яка поведінка людини тягне за собою певні наслідки, і коли дитині це подобається, він стане повторювати це поведінка, а коли не подобається, не стане.

Що дає прикладної аналіз поведінки?

Поведінкова терапія для аутистів, або АВА терапія є основою абсолютної більшості програм, мета яких лікувати аутизм у дітей. Проводилися більше 30 років поспіль дослідження, підтвердили цінність прикладних методів поведінкової терапії. Зокрема АВА терапія дозволяє поліпшити навички комунікації, адаптаційного поведінки, здібності до навчання, і досягти відповідної поведінки, обумовленого соціально. Прояви поведінкових відхилень при цьому значно зменшуються. Крім того, отримано беззаперечні докази на користь твердження, що чим раніше починається терапевтичний курс (дошкільний вік, переважно), тим більш значущими є його результати. АВА терапія поєднує цілий ряд методів корекції поведінкових відхилень, розроблених вченими. В основі цих методів, насамперед, принципи прикладного поведінкового аналізу.


Як працює АВА терапія?


При цьому підході всі складні для аутистів навички, включаючи мову, контактність, творчу гру, вміння слухати, дивитися в очі, та інше, розбиваються на окремі дрібні блоки - дії. Потім кожна дія розучується окремо з дитиною, а згодом дії з'єднуються в єдиний ланцюг, утворюючи одне складне дію. У процесі розучування дій дитині з розладами аутичного спектру спеціаліст центру лікування аутизму дає завдання, якщо впоратися з ним один він не може, тоді підказує, а потім винагороджує дитини за правильні відповіді, ігноруючи при цьому неправильні. 
ЕТАП № 1: «МОВА - РОЗУМІННЯ». Приміром, одна вправа з програми АВА «Мова - розуміння». Спеціаліст-терапист центру лікування аутизму дає дитині стимул, або завдання, наприклад, «підніми руку», слідом підказує (сам піднімає руку дитину вгору), потім винагороджує його за правильну відповідь. Зробивши деяку кількість спроб спільно (завдання - підказка - винагорода) роблять спробу без підказки: спеціаліст дається завдання дитині: «Підніми руку», і очікує, чи дасть дитина самостійно правильну відповідь. Якщо він правильно відповідає без підказки терапіста, то отримує винагороду (дитину хвалять, відпускають грати, дають щось смачне і т.п.). Якщо дитина не дає відповіді або дає неправильний, терапист знову проводить кілька спроб, використовуючи підказку, а потім пробує знову без підказки. Закінчується вправа, коли дитина дав без підказки правильну відповідь. Коли дитина з аутизмом починає без підказки правильно відповідати в 90% випадків дачі завдання, вводять новий стимул, наприклад, «кивни головою». Важливо, щоб перші два завдання були максимально несхожими. Завдання «кивни головою» відпрацьовують таким же чином, як «підніми руку».
ЕТАП № 2: ускладнення. Коли дитина освоїть виконання завдання «кивни головою» (скорочено «КГ») в 90% випадків, завдання починають чергувати у вільному порядку, «кивни головою» і «підніми руку»: спочатку «КГ» - «ПР», потім «КГ» - «КГ» - «ПР», і в будь-якому іншому порядку. Два даних стимулу вважаються освоєними дитиною, коли він у довільному порядку дає 90% правильних відповідей з 100% при чергуванні двох задній або стимулів. Після цього вводять і відпрацьовують до засвоєння третій стимул, потім всі три чергують, вводять четвертий, і так далі.

занятия АВА терапияЕТАП № 3: генералізації НАВИЧОК. Коли в запасі у дитини накопичується багато освоєних стимулів (включно таких необхідних для щоденного життя стимулів, як «візьми (назва предмета)», «дай (назва предмета)», «йди сюди» та інші), починають працювати з дитиною над узагальненням. Генералізація навичок - це не що інше, як проведення вправ в якихось несподіваних місцях, незвичних для занять: у ванній, в магазині, на вулиці. Потім починають чергувати людей, які дають завдання (терапист, мама і тато, дідусі та бабусі, інші діти).


ЕТАП № 4: «ВИХІД У СВІТ». Дитина в якийсь момент не просто освоює ті стимули, які відпрацьовувались з ним, але і починає самостійно розуміти нові стимули без додаткового відпрацювання (наприклад, показують йому один-два рази «закрий двері», і цього вже достатньо). Коли це трапляється, програма вважається опанованою - аутична дитина може сприймати інформацію далі з навколишнього середовища, також як роблять це зазвичай здорові діти. 

В арсеналі АВА терапії є кілька сотень різних програм, що включають лікування аутизму з ЗПР (затримка психічного розвитку), невербальну і вербальну імітацію, загальну і дрібну моторику, розуміння мови говорить, називання предметів і дій, класифікацію предметів (розкладання карток з собакою та кішкою в одну стопку, а карток з ложкою і виделкою - в іншу). Крім того, корекція аутизму дітей включає програми типу «покажи, як ти ...» (дитина робить вигляд, що надягає шапку / причісується / гасить пожежу / крутить кермо / нявкає, ловить мишей та інше), освоєння займенників (навчити дитину правильно вживати «я стою »-« ти стоїш »), відповіді на питання« хто »,« що »,« як »,« де »,« коли », вживання слів« так »і« ні », та інше. Питання, яка програма більш ефективна в лікуванні аутизму, по суті, не має значення, оскільки у кожної дитини свої індивідуальні особливості, і підхід до нього так само потрібен індивідуальний. Разом з тим, можна назвати більш просунуті програми АВА - «Скажи, що буде, якщо ...» (дитина передбачає результат дії), «Роби як (будь-яке ім'я однолітка)», «Розкажи історію», «Поклич грати (ім'я однолітка)» , і так далі. 

Кінцева мета АВА терапії - дати дитині з аутизмом засоби для освоєння навколишнього світу самостійно.


Немає коментарів:

Дописати коментар